Twitteristä löytyi joku vuosi sitten henkilö nimeltä Suonna Kononen; hänen kiinnostavat kuvaviestinsä itäisen Suomen funkkisrakennuksista olivat virkistävä lisä Twitterin muuten niin synkkään ilmapiiriin. Eikä haitannut, että twiitit sivusivat ajoittain myös Kunnon Musiikkia.
Niinpä olikin pakko tilata itse maestrolta suoraan hänen esikoisromaaninsa
Tie päättyy meren rannalle, varsinkin kun sen jo lukeneet kehaisivat sen
tarjoavan henkistä apetta nostalgianälkää poteville.
Kirja on tyypillinen road trip; se kuvaa vähän elähtäneen joensuulaisen
progemuusikon (älkääkä muiden genrejen edustajat väittäkö, että muulla tavalla
progea voisi kuvatakaan...) elämänmuutosta: ero puolisosta, bändihommien lopettaminen,
kämpän tyhjennys ja paanalle kohti pohjoisinta Norjaa, aavan meren rannalle.
Mukaan hyppää ennakolta ilmoittamatta bändin basisti, jonka
kanssa pariviikkoinen matka kohti Vuoreijaa (Vårdö) sujuu puujalkavitsien heittelyn,
oluen kittaamisen ja ajoittain ihan laadukkaan nälvimisen merkeissä. Reissu on
selvä pakomatka; päähenkilö Johan Johansson yrittää todella riuhtaista itsensä
irti kaikesta vanhasta; vain sähköpiano on mukana, jonka turvin hän haikailee
pestiä ravintolapianistina jossain syrjäisessä norjalaishotellissa.
Ja niinpä sitä sitten asiat menevät eteenpäin...
Kunnianarvoisa
progegenre on päässyt isossa mitassa ihan tekstin rakenteeseen mukaan. Päähenkilö
antaa huutia 1980-luvun kamalalle musiikille tyyliin ”kitaran tympeä
metallisärö, josta puuttuivat kaikki 70-lukulaisen progen nyanssit” ja
kuvailee hauskasti
ihmisten ulkonäköä progesuuruuksien mukaan. Uusi naisystävä esimerkiksi muistuttaa
Renaissancen Annie Haslamia, viiden oktaavin ihmeääntä, ja tämä assosiaatio antaa sitten aiheen kahden sivun musiikilliseen fundeeraukseen jota Johan käy
musiikkikaverinsa kanssa.
Tai
miten kuvataan Heikkiä, suomalaiset sukujuuret omaavaa yksinäismiestä Jäämeren
rannoilla: ”Hän oli persoonallinen merenpeikko, kuin Kansas-yhtyeen
jättiläismäinen viulisti Robby Steinhardt, mutta piirun verran normaalimmalla
tukalla.”
Kononen
kirjoittaa ilmeisen omaelämäkerrallisesti päähenkilö Johanssonin kasvamista
musiikkiin, ja tässä kasvutarinassa luetellaan käytännössä kaikki
progressiivisen rockin jättiläiset ja keskikokoisemmatkin tekijät - toki myös hiukan
muiden sorttien musiikkisuuruuksia. Ja ah, miten osuvasti hän kirjoittaa: ”...ja ehkä juuri siksi rakastuin eniten Pink Floydin Richard Wrightiin,
Camelin Peter Bardensiin, Renaissancen John Toutiin, joille koskettimien
soittaminen oli enemmän atmosfäärin luomista kuin osaamisnäytös.”
Tuo
atmosfäärien luominen on minuakin tuon puolen musiikin kuuntelussa aina
innostanut. Pink Floydin kitaristi David Gilmour mainitsi joskus Wrightin
poikkeuksellisesta kyvystä luoda äänimaisemia. Minähän olen aina ihaillut tätä
Floydin hiljaisinta ja vetäytyvintä jäsentä, just niinkuin Kononen kirjoittaa: ”Wrightin
unenomaiset kosketinosuudet, rupattelevat pianot ja taustoilla soljuneet urkujatkumot
olivat se asia, joka teki Pink Floydista Pink Floydin (...) Wright oli yhtyeen
musikaalisin jäsen.”
No,
osuvien progemuistelojen ohella kirja viehätti tarjotessaan nostalgisen
aikamatkan omiin pohjoisen Norjan ja Ruotsin liftireissuilleni joskus monta monta
vuosikymmentä sitten. Jäämeren ranta, Vesisaari, rannikon kveenikylät ja liuta
erikoisia ”yöpymis”paikkoja; yö kaatosateessa jonkun leirintäalueen
leikkimökissä (ilmaiseksi), toinen Naton hautausmaan vieressä Narvikissa (ai
sitäkö ne kivimuurit olivatkin...), hätäinen parituntinen valtateiden
risteyksen viereisessä männikössä Skibotnissa. Kerran jonkun kaverin kanssa
Uumajan lähellä yötä ränsistyneessä ladossa, jossa vesi satoi sisään; nakkien paistamista
nuotiolla ja Golden votkaa painikkeeksi, joka jäi sen juoman osalta
ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi.
Mutta
takaisin kirjaan. Todella sujuvasti kirjoitettu - aidot tunnelmat ja kuvaukset Jäämeren rannan maisemista väreineen vievät lukijan
tilanteisiin hienosti mukaan. Tämä kirja piti lukea saman tien! Ehkä paikoin inansa
liikaa luentomaisuutta sitaattikohdissa – toki myönnetään, että en osaa
vuoropuheluproosaa ihan niin luontevasti lukeakaan (vrt. Antti Tuurin
Pohjanmaa, joka on täynnä dialogia mutta koko kirjassa vain yksi suora
sitaatti).
Ja taas toisaalta - noita hiukan luentomaisiakin kohtia virkistävät monet herkulliset kielikuvat, kuten ”Hän myisi leipäkoneen leipäjuuren omistajalle.”
Kirjan
loppuratkaisu (jälkisanat) on vähän yllättävä, toki kirjallisessa mielessä
varmaan ihan hyvä. Mutta mitähän kirjailija on tällä halunnut sanoa?
Kiva kun sinäkin tykkäsit. Hyvä arviointi. Olethan laittanut linkin myös kirjailijalle?
VastaaPoistaKyllä toki!
VastaaPoista