sunnuntai 14. elokuuta 2016

Sukukirjoja kesällä 2016

Tältä kesältä ei tullut paljon blogattavaa. Viime syksynä röyhähtäneen sukututkimuksen pohjalta olen lukenut lähinnä sukuhaaroihini liittyviä sukukirjoja ja paikallishistoriaa.

Ei minua niinkään ne nimilistat sukututkimuksessa kiinnosta, vaan se, että ihan oikeilla nimillä ja historialla varustettuja ihmisiä ja heidän vaiheitaan seuratessa historia jäsentyy aivan uudella tavalla. Kotimaakuntani Satakunnan asutushistoria on minulle nyt paljon aiempaa selvempi, vaikka aina olen siitä aiheesta kohtuupaljon lukenut.

On jännää, miten suuria eroja ihan naapuripitäjien asutushistoriassa on. Jonnekin Karkkuun ja Hämeenkyröön vakituinen asutus on pesiytynyt pitkälti toistatuhatta vuotta sitten, parin peninkulman päässä oleville Hämeen- ja Pohjankankaan seuduille vasta keskiajan lopulla.

Ja nyt minun sukupuustani löytyy useampia henkilöitä, jotka ovat noissa historioissa tulleet esille jonkun Siikaisten-Kankaanpään-Lavian seudun ensimmäisinä vakituisina asukkaina.

On sitten oma juttunsa, mikä on se vakituinen. Lappalaisiahan Satakunnan pohjoisosissa on aiemmin ollut, ja mietin, millä lailla ei-vakituisia he sitten olivat.

Sukukirjojen kirjo on laaja. Aika krouvia tekoa jo kielellisesti moni on. Mutta arvostettavaa, että ihan "maallikot" lähtevät tuollaisia hankkeita työstämään. Aikamoista ruohonjuuritason litteratuuria ja aitoa kansalaistoimintaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti