torstai 18. syyskuuta 2014

Claes Andersson: Pimeän kirkkaus



Ja vielä yksi Klasu tähän syyskesään: Lokakuu repii puiden vaatteet, sinkoaa linnut
maan alle, ryöstää rouvien hatut, paidat pyykkinarulla ovat sairastuneet tanssimaniaan...

Pimeän kirkkaus, Anderssonin toiseksi tuorein runokirja, makuuni parhaimmasta päästä.

Kirjan alussa on upeimmat runot. Avausrunossa tapaamme taas tutun subjekti-runoilijan:

Minä olen silmä joka tekee valon näkyväksi
Minä olen lintujen nopeat varjot lehvistössä, ennen
                           kuin ne ovat poissa
Minä olen syksyn värit ja tuulen sininen pyörre
Minä olen mykkä tyttö joka antaa taululle syvyyden
Minä olen se joka koskettaa ja se jota kosketetaan
Minä olen lämpö ja kylmyys, ystävyys, avoin
                           käsi ja yön lupaukset
Minä olen myrsky ja tyven ja vuoden ajat
Minä olen kasvojesi murhe
Minä olen kukkiva omenapuu ja lintu
                           paljailla olkapäilläsi
Minä olen virtaavat vedet ja pilvet
Minä olen murhaaja, uhrin mykkyys ja kuolleitten anteeksianto
Minä olen elämä joka jatkuu loppuessaan
Minä olen väärinkäytettyjen ideologioiden hautausmaa
Minä olen ajan sydän, maan syvyys ja haihtuva rakkaus

Tämä on mielestäni tyypillistä Anderssonia; aika paljon hän viljelee tätä subjektikertojatyyliä, mutta en minä ainakaan siihen vielä ole kyllästynyt.

13-osaisesta Ystävyys, päivitettynä -runosta löytyy monia upeita kohtia. Ehkäpä kaunein rakkausruno, tai sellainen, joka minua eniten koskettaa:

Muistan miten ilostuin tavatessani sinut
                           ensimmäisen kerran
Miksi tulit vasta nyt, minä ihmettelin
Matkalla oli liian monta rotkoa ja huimaavaa
                           siltaa, sinä vastasit
Mutta rakas, uskalsit pelätä, tuntea
rotkon houkutukset, nyt olet täällä
enemmän kuin kukaan ennen sinua

Politeia-osasto ei ihan lämmittänyt. Runot olivat jotenkin selittäviä, vähän suunnitellun oloisia. Että vasemmistopoliitikkorunoilijan pitääkin juuri kirjoittaa noin. Noissa runoissa poliitikko voitti, runoilija hävisi.

Mutta ainakin puolikkaassa kirjaa runoilija on reippaasti voitolla. Vaikkapa runossa kuolevasta pikkusiskosta josta Andersson on kirjoittanut muutakin:

...Pysymme elossa niiden luona jotka välittävät meistä
                           ja jatkamme elämää
Lainaamme heidän ajatuksiaan ja asumme heidän ruumiissaan
Eikä kuolema ole yhtään mitään, jos nyt
                           mitään niin pientä voi edes ajatella



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti