Yesin
sävellykset antaisivat mahdollisuuksia samanlaisiin variointeihin kuin
klassinenkin; senhän takia sanomalehtien kulttuuripalstoilla uutisoidaan
pääorkestereidemme konsertteja, miten kukakin kapellimestari sai
soimaan vanhan tutun sinfonian uudella tavalla. Joku Close to the Edge
tai Awaken antaisi eväitä vaikka mihin; no, Youtubestahan niitä löytyy.
Wakeman
olikin avaimena tuon haastavan kappaleen ymmärtämiseen. Yksi Youtuben
helmiä musiikin puolella on monien bändien klassikoista tehdyt akustiset
versiot; Wakeman on soittanut flyygelillä muutamia, kuten juuri Close
to the Edgen reipas seitsenminuuttisena versiona. Voi sentään miten
upeaa voi pianomusiikki olla! Ja kun siinä ei ole muita instrumentteja
päällä, niin haastavan sävellyksen salaperäisyydet avautuvat ihan eri
tavalla. Sen jälkeen voikin käydä taas alkuperäisversion kimppuun.
Samaisella
albumilla on myös toinen upea biisi, pääteemaltaan jopa hauras And
You and I, jonka keskellä kuitenkin mellotronit vyöryvät 70-luvun parhaassa hengessä. Vierastin alkuun laulaja Andersonin hiukan `ylikorkeata`
alttotenoria, mutta olen alkanut pitää siitä paljon; tuossakin
kappaleessa se luo oman unenomaisen herkän tunnelmansa. Basisti Squiren kanssa Anderson luo yhden tunnusmerkin bändin musiikille: vocal harmonies.
Myös And You and I:sta on tuubissa hienot Wakemanin sooloversiot, sähköisinä ja ilman.
Viisi
vuotta myöhemmin ilmestyneellä Going for the Onella on sielukas eepos,
kuusitoistaminuuttinen Awaken, jonka Hesarin klassisen musiikin
kriitikko joskus noteerasi progemusiikin parhaaksi kappaleeksi. Sitä on
vaikea luokitella, tai edes kuvailla, se on jotain musikaalin ja
taivasnäyn välillä, tahtilajien leikittelyineen ja raskaine tempoineen
harpunsoiton seassa. Olisiko eteerinen oikea sana kuvaamaan Yesin tuon laidan musiikin erityispiirrettä, Awakenin lisäksi kappaleita kuten Wonderous Stories tai Onward, jotka ovat jotenkin ylimaallisia ja tunnelmaltaan leijuvan melodisia? Ja erityisesti Turn of the Century, valtavan tunteellinen kappale, jonka sanoissakin on runoutta:
Did her eyes at the turn of the century,
tell me plainly.
When we meet, how we'll look,
as we smile time will leave me clearly.
Like leaves we touch, we see,
we will know the story.
As autumn calls we'll both remember,
all those many years ago.
Mutta on
sitä kunnon progerytkettäkin. Alkukauden Yes Albumin Starship Trooper on
biisi, johon ei kyllästy. Siitä normibiisien säe-säe-kertsi-soolo-säe on
niin kaukana kuin olla ja voi. Yes Album on muutenkin mainio. Ja seuraavalta, muuten vaatimattomammalta Fragilelta nousee samaan sarjaan raskas Heart of the Sunrise, hieno kappale sekin.
Mutta
on monia kappaleita ja kokonaisia levyjä, jotka ovat jättäneet kylmäksi. 1974 Tales
of the Topographic Oceanilla bändi heitti jo överiksi, tekemällä
tuplalevyn jolla on neljä normialbumin puolikkaan mittaista biisiä. Joko aito materiaali
loppui kesken ja homma meni turhan venyttämiseksi, tai sitten nuo
sävelkulut eivät vaan ole kolahtaneet. Ainakaan vielä. Eikä sitä seuraava Relayerikään ole oikein iskenyt.
Ja 70-luvun jälkeinen tuotanto - sitä en ole edes viitsinyt yrittääkään kuunnella...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti