Claes Andersson: Oton
elämä
Olen aina pitänyt Anderssonista. Poliittisesti en ole
juuri missään hänen kanssaan samaa mieltä, mutta kaikkine ominaisuuksineen hän
on tavattoman mielenkiintoinen, lahjakas ja monipuolinen henkilö. Ensimmäinen
vaikutelmani hänestä ei ole kovin proosallinen - havainto joskus 80-luvulta
siitä, että onpa isoisäni näköinen mies (kuten samanaikainen USA:n
ulkoministeri Alexander Haig...). Ehkä siksi häntä on tullut seurattuakin,
vaikka ei tuo vaari minulle mitenkään läheinen ollut.
Anderssonin "Parhaat päiväni- Mina bästa
dagar"- on paras lukemani runokirja. Osa runoista kuulostaa paremmalta
alkukielellä, osa suomeksi. "Ei ole
helppoa elää yhdessä sellaisen kanssa, joka valittaa koko ajan - varsinkaan jos
itse sattuu olemaan se henkilö" on lempilauseitani. Hänen runoissaan
(samoin kuin toisen lempparirunoilijani Gösta Ågrenin) usein esiin tulevat
paradoksit tuovat aidon dialektisen tuulahduksen vasemmistolaisesta
ajattelusta, ihan raikkaan sinänsä. Ja Anderssonin piikikäs - silti lempeä - itseironia,
on paitsi tervettä, myös hyvin hauskaa!
Oton elämä kuvaa vanhenevan poliitikon, jazz-pianistin,
psykiatrin ja kirjailijan arkielämää. Yhdennäköisyys kirjoittajan kanssa on
niin ilmeinen, että kirja olisi
mielestäni kannattanut otsikoida suoraan "Minun elämäni" ja
kirjoittaa se minä-muodossa. Huonosti onnistunut peittely-yritys, mikäli
peittelyä varsinaisesti on yritettykään. No, pieni kauneusvirhe vain.
Tässä kirjassa minulle uutta Anderssonia olivat lyhyiden,
usein viitteenomaisten luonnonkuvausten runsas käyttö, ja miten ajatus niistä
vauhtia ottaessaan karkaa intuitiona nopeasti aivan toisiin ulottuvuuksiin: "Syysmyrsky reuhtoi rännejä ja kattoja
niin että Oton talo oli kuin laiva vaarallisilla vesillä tai urut joita tuuli
soitti. Tältä varmaan tuntuu olla myrskyn silmässä, aistia miten kaikki
kivettyy ja kylmenee ja miten tulen kaipaus yltyy yltymistään. Minä kirjoitan
itselleni tulevaisuuden. Minä kirjoitan itseni läpi synkän talven, halki loskan
ja iljanteiden, kosteiden ja koleuden, tuulen ja myrskyjen. Minä kirjoitan pois
raskasmielisyyteni ja huonon ennusteeni."..."Hän alkoi kirjoittaa. Se
tuntui ihanalta. Hän hyväili ja syleili sanoja, heitti ne korkealle ilmaan ja
sai ne takaisin pitkinä järjestyneinä lauseiden ja ajatusten suikaleina..."
Aivan sairaan upeata kieltä! Oikeastaan enemmän
lyriikkaa, mutta vain täyspitkiin riveihin muotoiltuina. Tai musiikkia,
pikemminkin kuin lauseita tai erillisiä sanoja. Ei ihme, että sama mies osaa
soittaa jazzia virtuoosimaisesti. Tällaisia tekstejä lukee mielellään
keinutuolissa takan vieressä (niinkuin on tehty!); siinä makustellaan sanoja,
lauseita, viikataan kirja kansilehdellä hetkeksi kiinni ja luodaan mietteliäs
katse ulos... luodaan kirjan toista puoliskoa, itse kunkin lukijan persoonallista kokemusta kirjailijan luomien
sanojen pohjalta.
Yksi Anderssonin tekstien viehätysvoimasta liittyy pilkun
käyttöön. Minulle pilkku on lyhyt hengähdystauko, tapa jäsentää sanottavaa.
Teksti hengittää pilkkujen avulla. Siksi minulle pilkkusäännöt ovat kuin
kahlitseva määräys, milloin saan hengittää, milloin en. Se on rikos lukevaa
länsimaista vapaata ihmistä kohtaan, suoranaista fasismia! Yläasteella oleva
tyttäreni luki äidinkielen kokeisiin ja tuskaili pilkkua vaativien ja
vaatimattomien konjuktiivien (vai oliko ne konjunktioita tai konjunktuureja...) listan kanssa. Sanoin, että pilkkua kannattaa
käyttää kuin mausteita hyvää ruokaa laittaessa: sirottele ensin sellainen
sopiva määrä, ja jos tuntuu, että on liian vähän, niin ripsauta sinne tänne
vielä hieman lisää. Pääsin itse yläasteen ja lukion tällä logiikalla läpi;
keksin yleensä jonkun syyn olla pois kielioppikokeista, ja kun aineissa oli
usein puolen tusinaa punamerkintää osoituksena puuttuvista pilkuista, lisäsin
hieman annostustani ja sirottelin muutaman pilkun lisää. Ja laudatur tuli!
Pilkkujen ohella toinen lempparivälimerkkini on
puolipiste. Joskus muinoin harrastimme yhden psykologituttavani kanssa
filosofointia (jahnaamiseksi sitä jotkut kutsuivat) ja kerran saimme päähämme
pohtia eri välimerkkien eksistentiaalista olemusta. Siinä kisassa puolipiste
vei voiton ja pilkku osoittautui kakkoseksi (piste ja huutomerkki tuomittiin
empiristien kataliksi keksinnöiksi...). Pilkku ja puolipiste - äärimmäisen
lyhyen hengähdystauon tavoin - siirtävät edellä olleen tekstin alitajuntaan,
missä se - vähän tuntikausia muhivan kunnon peurapaistin tavoin - kypsyy
aikanaan oivalliseksi lopputulokseksi. Olen varmaan viehtynyt tähän
lempikieleni saksan kautta: saksalainen joskus sivunkin mittainen polveileva
lause pilkkuineen ja puolipisteineen on todellista rakenteen taituruutta,
maagista tarttumista lukijaan; otetta, joka ei anna päästää irti.
Mutta takaisin Anderssonin pilkkuihin. "Vasta hankittu Clio oli kuusi vuotta
vanha, valkoinen ja kaunis, ajettu alle satatuhatta kilometriä...Hänen
lapsuudessaan autoihin oli suhtauduttu arvostavasti, melkein
uskonnollisesti." Lauseiden sisältö aika arkinen, mutta... rakastan
noita parin sanan verbittömiä sivulauseita!
Niin...kaikenlaista sitä hyvästä kirjasta saa irti.
Anderssonin teksti pyörii Oton/Claesin ympärillä ja se on jo sinänsä ihan
kiinnostavaa kerrontaa päivien kulusta sekä psykologisointia, joskus tiukkaakin
verbaalista mittelöä oman itsensä kanssa. Mutta toisella tasolla kirja antaa
lähes joka lauseessa impulsseja omiin suuntaansa karkaaviin ajatuksiin,
pohdintoihin, fundeerailuihin... ja taas kirja kansilehti viikattuna polvelle,
puoliksi pois-tästä-maailmasta oleva katse ulos, takkatulen ritinää
taustalla...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti